Ad Astra har funnits länge i Brädspelshyllan (släpptes 2009). Spelets titel betyder “Mot Stjärnorna” och som namnet antyder så utspelar det sig i rymden. Jag brukar kortfattat beskriva det som “Settlers of Catan i rymden, och utan tärningar”.
Ad Astra är ett mycket trevligt spel som, i mina ögon, är underskattat och inte har fått uppmärksamheten det förtjänar. Det är aningen “tyngre” än storsäljande spel som Settlers of Catan och Ticket to Ride, men är också väsentligt mycket bättre. Och med högre återspelbarhet.
Spelet går ut på att samla poäng. Detta gör man genom att utforska olika solsystem, producera råvaror, köpslå och bygga nya kolonier, fabriker och rymdskepp.
Spelrundan i korthet
Varje runda i Ad Astra väljer spelarna ett antal Action-kort och placerar dessa på ett bräde med numrerade platser. Alla spelare har sin egen hand av kort och de är lika för alla spelare. Alla kan alltså välja exakt vilka kort de vill.
När korten är placerade vänds kortet på plats nummer ett upp, och alla får i tur utföra kortets handling. Spelaren som placerade kortet börjar och får dessutom en bonus för just den handlingen, men alla andra kan ändå vara med och dra nytta av kortet (om de vill).
Det gäller alltså att spela rätt kort på rätt plats i turordningen, men också att gissa vad de andra kommer att göra. Den som kan förutse vad de andra har för planer kan utnyttja detta för att utföra långt fler handlingar än vad de egna korten ger.
Denna typ av spelrunda är mycket elegant och gör att i princip varje kort är intressant för alla spelare. På så sätt blir det nästan ingen väntetid eller långsamma perioder under spelet gång. Upplägget på spelrundan påminner om en runda i Race for the Galaxy för er som känner till det spelet.
Från spelets tillverkare:
Humans have evolved into five different races, each of them adapted to life in different planetary conditions. Guide one of the five human factions in its exploration of the galaxy, while exploiting resources, terraforming planets and creating advanced space colonies. You may even find artifacts of a long-lost alien civilization and use them to your advantage.
A game round of Ad Astra consists of three phases: planning phase, action phase and end of round. During the planning phase, action cards are placed face-down on any empty space of a shared planning board. When all spaces on the board have been filled, the action phase begins. In sequence, each card is revealed and all players may carry out the corresponding action. At the end of round, the action cards are returned to the players’ hands and a new round begins.
The available actions are:
- Production: one of the resources depicted on the card is generated on every matching planet.
- Movement: starships may be moved to other planets by spending energy.
- Build: colonies, factories, starships and terraformers may be built on the planets by using resource cards.
- Trade: resource cards may be traded among the players and the bank.
- Scoring: the players are scored based on one of the game elements depicted on the card.
The owner of each card has an advantage when resolving it, such as deciding which resource is generated or on which game element the players score.
The game ends when one player reaches at least 50 victory points or when all planets have been discovered. At that point, the player with the most victory points is the winner.