Nästa Kickstarter har landat i Brädspelshyllan! Spelet heter Sabotage och är designat av Tim Fowers, som gjort Burgle Bros m.fl. Det är ett mycket spännande och annorlunda spel i bästa “katt-och-råtta-stil”. Och det är väldigt välproducerat med komponenter av högsta kvalitet.
Två notoriska skurkar är nära att ta över världen med hjälp av sina Domedagsmaskiner som de byggt i sitt superhemliga högkvarter. Men två spioner har hittat dit och är redo att försöka rädda mänskligheten.
Spelöversikt
Spelet är gjort för 2-4 spelare som delas i två lag. Man använder dock alltid fyra karaktärer (två Spioner mot två Skurkar) vilket gör att det lämpar sig allra bäst för fyra spelare.
De två lagen ställer upp varsin spelplan, och mellan planerna fäller man upp spelets låda som blir en skärm i utfällt läge. På så sätt ser de båda lagen inte vad deras motståndare gör.
Totalt finns det fyra spioner och fyra skurkar att välja på vilket innebär att det finns en hel del variation. Här intill syns de fyra spionerna (Hacker, Hawk, Acrobat och Juicer).
För att vinna så måste spionerna “hacka” skurkarnas Domedagsmaskiner åtta gånger. Men om spionerna skadas totalt fem gånger av skurkarna så vinner skurkarna istället.
Som spion smyger man runt och försöker avslöja så lite som möjligt om sin position samtidigt som man försöker sabotera skurkarnas maskiner. Dessutom bör man hålla lite koll på var skurkarna är så att man inte får allt för många obehagliga överraskningar…
Skurkarna å andra sidan försöker försvara sitt högkvarter med hjälp av allt från ficklampor och el-pistoler till laserfällor och landhajar(!).
En intressant detalj är att Fowers Games har utvecklat en App som kan styra skurkarna. Det vill säga, om man är två spelare så kan man spela tillsammans mot Appen. Här intill ser du de fyra skurkarna (Ophidian, Chantico, Count V och Nadesh).
Från tillverkarens hemsida:
Sabotage is a game of team stealth tactics. Two teams compete, with spies trying to save the world and the villains trying to stop them. Spies must be clever and quiet, while the villains must deduce and hunt.
The game is played on a 4×4 grid. Both teams have their own copy of the map, separated by a divider. Four dice are rolled each round, and all players program their moves simultaneously by spending those dice. The villains execute their programmed moves first, followed by the spies. When spies take a move action, they must announce some information about their location to the villains, who use this to deduce and track the spies. Both sides have the ability to unlock new tools and get access to more dice each round.
To win, the spies must hack eight times before the villains hit them five times with their weapons.