Santorini är ett mycket välproducerat och vackert spel som garanterat kommer att finnas i Brädspelshyllan under lång tid framöver eftersom min fru gillar detta spel. Det har en enkel men elegant spelmekanik och kan närmast beskrivas som ett avancerat och snyggt Luffarschack eller Fyra-i-rad.
I varje drag måste man flytta en av sina två spelpjäser och därefter bygga med den pjäsen. En pjäs måste flytta en ruta i valfri riktning, samt kan maximalt flytta en våning uppåt. Varje hus kan ha 1-3 våningar plus ett kupoltak. Vinner gör den spelare som lyckas flytta en av sina pjäser från våning två till våning tre.
Man kan spela 2-4 spelare, men Santorini gör sig bäst på två. Det kluriga är att båda spelarna kan bygga på samma hus (man “äger” alltså inte husen som man bygger). Man kan även “blockera” eftersom två spelpjäser inte kan stå i samma ruta. Och om man bygger ett kupoltak på toppen av ett hus så blockeras rutan för resten av spelet.
Precis som i Luffarschack gäller det alltså att manövrera ut motståndaren, blockera och tvinga fram dåliga drag. Det är ett mycket taktiskt spel där man måste balansera både sin offensiv och sin defensiv.
När man har lärt sig hur grunderna i spelet fungerar kan man skruva upp nivån genom att använda de 30 unika “gudarna” som följer med i lådan. Varje spelare representerar då en av de grekiska gudarna och får en unik och kraftfull förmåga. Kanske kan man flytta flera steg eller bygga två gånger per drag eller knuffa undan motståndarens spelpjäser. Oavsett så ger gudarna spelet otroligt stor variation och återspelbarhet.
Från tillverkarens hemsida:
Santorini is a re-imagining of the purely abstract 2004 edition. Since its original inception over 30 years ago, Santorini has been continually developed, enhanced and refined by designer Gordon Hamilton.
Santorini is an accessible strategy game, simple enough for an elementary school classroom while aiming to provide gameplay depth and content for hardcore gamers to explore, The rules are simple. Each turn consists of 2 steps:
1. Move – move one of your builders into a neighboring space. You may move your Builder Pawn on the same level, step-up one level, or step down any number of levels.
2. Build – Then construct a building level adjacent to the builder you moved. When building on top of the third level, place a dome instead, removing that space from play.
Winning the game – If either of your builders reaches the third level, you win.
Variable player powers – Santorini features variable player powers layered over an otherwise abstract game, with 30 thematic god powers that fundamentally change the way the game is played.