Trick Shot är något så ovanligt som ett brädspel på temat Ishockey. Det är snabbt och action-packat, men med ett förvånansvärt taktiskt djup.
Det gäller att planera ett par drag i förväg, men också att snabbt kunna anpassa sig till situationen just nu. Man måste även använda lagets unika styrkor, och det skadar inte att ha lite tur med tärningarna!
Också till detta spel har jag 3D-printat ett par saker: målburar och en ismaskin(!). De är inte alls nödvändiga för att spela Trick Shot, men de förhöjer känslan och gör allt ännu lite bättre och roligare.
Tillverkaren håller på att färdigställa spelets andra utgåva, inklusive en låda med uppgraderingar för oss som har den första utgåvan. Ett antal ändringar och förbättringar har gjorts till ett redan mycket bra spel! I skrivande stund väntar jag på, och ser fram emot, att denna uppgradering skall dyka upp då den gör spelet ännu mer actionfyllt och dynamiskt (jag har provspelat delar av det nya materialet som redan släppts som Print-and-Play).
Det blåa laget, det röda laget och domaren är “pre-painted” dvs. de kom målade i lådan (om man gjorde detta tillval). Men jag köpte också ett extra lag att måla själv och jag kunde inte låta bli att inspireras av svensk hockey, närmare bestämt Frölunda HC:
Från tillverkarens hemsida:
Trick Shot is a tense tactical game of Ice Hockey.
Use smart positioning, special abilities of your skaters and press your luck to outplay your opponent and score the most goals.
The game is played over three periods, each period consisting of 10 turns. Whoever scored the most goals at the end of the third period – wins.
Trick Shot is a fast-paced Ice Hockey board game with cool plastic miniatures and a streamlined rule-set.
Whether you are a hardcore hockey fan, or a board-gamer, looking for a challenging tactical skirmish – we’ve got you covered!
Trick Shot combines grid movement and press-your-luck mechanisms into a quick to play and quick to setup fun boardgaming experience. Trick Shot strikes a fine balance between luck and strategy, while being easy to explain and get to the table.
On their turn, players may keep activating skaters, as long as the same skater is not activated twice in a row or a turnover is triggered by failing a dice roll.
However, after each activation, a dice is added to the player’s pool, making each following activation more difficult.
Rolling a “Reaction” result, let’s your opponent perform a short move with one of their skaters, limiting the downtime to a minimum.
Double fail results in a penalty and gets your skater off the ice and may cost you the control of the puck.
Stamina tokens can be used to mitigate luck by rerolling failed activations.